X
تبلیغات
ساخت و تولید،علم و تکنولوژی - فلز بابیت چیست
تاريخ : پنجشنبه بیست و پنجم خرداد 1391 | 0 قبل از ظهر | نویسنده : فرهاد طالبیان ریزی

تاریخچه و خصوصيات آلياژ  بابیت    Babbit Metals
                    

آیزاک بابیت در سال 1839 میلادی جعبه ای را توسط آلیاژ نرمی با پایه قلع پوشش دادو ثبت این اختراع به پیدایش و توسعه یاتاقانهای بابیتی انجامید.

 

او درسال 1839 با آميختن 3/89 درصد قلع، 9/8 درصد آنتيموان و 8/1 درصد مس، ماده‌اي براي ياتاقانهاي دستگاه‌هاي نوين صنعتي در آمريكا ساخت.

 

 نام دیگر بابیت فلز سفید بوده و  این آلیاژ بعنوان بهترین ماده برای یاتاقان بوده و بعنوان مرجع برای مقایسه با سایر موادها لحاظ می شود .

بابیتها معمولا بصورت پوششهای نازك بر روی یاتاقانهای فولادی و یا برنزی تعبیه میشود در مواردی كه بار و ظرفیت سنگین اعمال میشود میزان ضخامت این لایه افزایش پیدا می كند.

آلياژهايSAE10 و SAE12   بابيت‌هاي قلع پايه و آلياژ  SAE14   بابيت سرب پايه هستند .

 

بابیتها نسبت به سایر مواد ظرفیت بار و مقاومت پایینی دارد مقاومت این ماده با افزایش دما كاهش می یابد.

 برای رفع این محدودیت لایه میانی از یك ماده مستحكم و مقاوم در برابر خستگی بین پوسته و لایه سطحی بابیت استفاده میشود.

جنس یاتاقانها غالبا نیاز به سایر مواد را برطرف میكند بابیتها بهترین مواد از لحاظ قابلیت تطبیق و در خود نشانی را دارا هستند.

 همچنین مقاومت در برابر خراشیدگی مطلوبی از خود نشان میدهد.بابیتها قالبا پایه قلع و سرب میباشند پایه قلع از نظر خواص و ویژگی و هزینه نسبت به یاتاقانهای پایه سرب گرانتر است و مقاومت بابیت سرب در برابر خستگی نسبت به بابیت پایه قلع بیشتر می باشد .

 در یاتاقانهای جنس بابیت محورهایی كه در تماس با این یاتاقانها میباشند نیازی به سخت شدن ندارند به همین دلیل در سایر یاتاقانهای دیگر در منطقه تماس بین محور و یاتاقان در شرایطی كه قابلیت تطبیق و یا در خود نشانی پایین باشد نیاز به سختكاری میباشد.

دولت ایالات متحده آمریکا مبلغ 20000 دلار برای امتیاز حق استفاده از فرمول بابیت در کارهای دولتی و نیز انجمن خیریه مهندسان مکانیک ماساچوست در سال 1841 مدال طلایی به او اعطاء کردند.

فرمول بابیت بسیار خوب است ولی متأسفانه مسأله رقابت و گران بودن مواد، تولید تقلبی این فلز را رواج داده است و فرمول اصلی آن همیشه دنبال نمی‏شود مگراینکه قرار باشد آلیاژ در معرض آزمون و تجزیه شیمیایی قرار بگیرد.

از نظر مقاومت به خوردگی بابیتهای قلع مقاومترین ماده می باشند.

 

بابيت ريزي به روش سانتريفيوژ بر روي base  چدني و فولادي و برنزي صورت مي  گيرد .

آلياژ بابيت بر اساس استاندارد ASTM B23   انتخاب و ريخته گري مي شود .

مقدار 2/5 تن آلیاژ بابیت با پایه قلع و با آنالیز زیر به صورت شمش موجود میباشد.
sn 80%
sb-pb-su 20%

 

امروزه عناصری مثل مس و آرسنیک نیز به بابیتها اضافه شده است که این آلیاژ ها قابلیت تحمل بار بالا و حداکثر سختی 32 برینل را دارا میباشند.

 

بعضی دیگر از کاربردهای بابیت :
1 - اتصال بین مته و میله اصلی دستگاه های حفاری
2 - جهت اتصال بین بکسل های قطور ( با قطر حدود 20 سانتی متر ) جهت حمل مواد مذاب
3 - مهار کردن ضربات بین اجسام بسیار حساس و بزرگ

 

 

ساختمان یاتاقان:    

 معمولا یاتاقان از دوقسمت اصلی تشکیل شده 

 1- پوسته

 2- آلیاژ نرمی که به روشهای مختلف به پوسته داخلی چسبانده میشود

آلیاژنرم داخلی ؛دارای انواع مختلفی میباشد که طراح و سازنده ، ترکیب شیمیایی و پارامترهای ابعادی ان را بادر نظرگرفتن محل استفاده ، فشار و بار اعمالی ،تعداد دور، دمای کارکرد ، و نیز اولویت بندی خواص مکانیکی مورد انتظار تعیین میکند .

بابيت بايد دارای قابلیت تغییر شکل تحت تنشهای موضعی باشد،یعنی نرم باشد.
 بابيت  بايد  مواد ضد سایش (مثل روغن) را بر سطح خود نگه دارد.
بین سر محور و یاتاقان،ضریب اصطکاک کوچکی به وجود اورد.

بابیت بايد دارای سختی کافی باشد ولی نه انقدر که سبب سائیدگی اضافی سر محور شود.

بابیتها به آسانی توسط روغن تر میشوند و یک لایه روغن روی سطح آنها تشکیل میشود .در مقابل خوردگی مقاوم بوده و قابلیت ریخته گری خوبی نیز دارند و خواص مکانیکی خود را تا دمای حدود 120 درجه سانتیگراد حفظ میکنند.

 

بابیتهای پایه سرب دارای عناصر قلع و آنتیموان میباشند که این عناصر باعث افزایش استحکام و سختی سرب میشود.آنتیموان حداکثر تا 18 درصد باعث بهبود خواص بابیت میشود اما بیشتر از آن سبب ترد شدن و شکنندگی بابیت می گردد.

همچنین افزودن قلع به سرب و آنتیموان باعث بهبود خواص مکانیکی و ریختگی بابیت میشود.آلیاژهای سرب – آنتیموان – قلع جایگزین مناسبی برای آلیاژهای پایه قلع نیستند اما برای کاربردهای با دما و فشار پایین مناسبند.

خواص اصطکاکی مناسب ،مقاومت خوردگی مناسب و قیمت پایین آلیاژهای سرب-قلع –آنتیموان آنهارابرای کاربردهای بسیاری مناسب کرده است .

آلیاژهای سرب- آنتیموان – آرسنیک از جهت حفظ سختی و استحکام در دمای بالا با آلیاژهای پایه قلع برابری می کنند.

 

 

شرایط کاری یاتاقانها و  تناسب آن با با بيت 

میزان و چگونگی روانکاری و خنک کاری یاتاقان برجنس بابیت مورد استفاده تاثیر میگذارد.درهنگامی که فشارروغن پایین و روانکاری ضعیف باشدآلیاژهای با قابلیت انطباق و درگیری بیشتر مناسب می باشند .

دما،سرعت گردش ،میزان فشاربرواحدسطح،و حتی فرایند ساخت یاتاقان درانتخاب نوع بابیت موثر میباشندعلاوه بر این طراحی یاتاقان و میزان چسبندگی بابیت نیز در انتخاب جنس بابیت موثر میباشد  .

یاتاقان لغزشی     (  Slide Bearing )   :
این یاتاقان ها بیشتر در اندازه های بزرگ ساخته می شوند. محور گردان در داخل دو نیم استوانه که قشر داخلی آن ها از یک لایه نرم به نام  Babbitt  پوشیده شده می چرخد.

سختی بابیت به مراتب کمتر از سختی محور گردان است.

 این نرمی بابیت برای جلوگیری از خراب شدن محور در مواقعی که ذرات خارجی همراه روغن است می باشد.

در ضمن اگر درجه حرارت بالا برود قبل از اینکه شفت  و یا قسمت اصلی یاتاقان صدمه ببیند بابیت از بین می رود.

دریاتاقان بالایه بابیتی ضخیم و لزوم وجود مکانیزمی برای ایجاد چسبندگی مکانیکی بین بابیت و زمینه باید از بابیت با انعطاف پذیری خوب در دمای محیط استفاده کرد.بابیتهای پایه قلع که انعطاف پذیری مناسبی در دمای محیط دارند برای این شرایط و کاربردهای بابار اعمالی متوسط و بالا مناسب میباشند  .

فلز آلياژی نرم بابيت ، آشغالهای موجود در روغن را جذب نميكند . بابيت در بستر داخلي طوقهاي پهن ياتاقان ريخته شده است و با سايش همه جانبه و يكسان خود در لحظات آببندی اوليه ، شكل مناسب را در تمام جهات براي تطبيق  با انگشتی ميل لنگ گرفته صورت بروز مشكل،  فدای انگشتيهای ميل لنگ ميشود.

ياتاقان لغزشی به علت عدم تحرك قطعات آن ( هر ياتاقان دو قطعه ميباشد) به نسبت ياتاقانهای غلتشی ( برينگهای ساچمه ايی) عمر بيشتر و وزن و قيمت كمتری دارند ياتاقانهای لغزشی براي موتورهای سبك ولی با دور زياد مناسب نميباشد.

 

 

برای یاتاقانهایی که درآنها انطباق با محور به سختی صورت میگیرد و احتمال برخورد موضعی بین یاتاقان و محور درلحظات اولیه کارکرد و قبل از تشکیل فیلم روغن وجود دارد،ازآلیاژهای پایه سرب که دارای انعطاف پذیری و انطباق پذیری خوبی هستند استفاده میشود.البته استفاده ازاین نوع آلیاژهامحدود به بار و دورمتوسط میباشد .

 

از طرفی وقتی لایه بابیت نازک و ریخته گری دقیق مورد نیاز است آلیاژهای خاصی با پایه سرب حدود 1 درصدقلع قابل استفاده است.درصورت طراحی مناسب و ریخته گری خوب ، این نوع بابیت علاوه بر اینکه بازدهی بابیت پایه قلع را خواهد داشت از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

این یاتاقانها مقاومت خستگی خوبی دارندکه لازمه نوع کاربرد آنها میباشد.این آلیازها انعطاف پذیری بابیت سرب آنتیموان قلع را ندارند که البته انعطاف پذیری در یاتاقانهای با لایه نازک بابیت از کمترین درجه اهمیت برخوردار است

 

 

 

 

 

 

 


با بیت ها باید با مقررات زیر نیز مطابق باشند:

نقطه ذوبشان نباید بالا باشند. {بابیتهایی بر پایه – قلع ، دارای نقطه ذوبی در برد از 180 درجه سانتیگراد تا 240 درجه سانتیگراد بوده}
باید پس از ریخته شدن به داخل یاتاقان،محکم به دیوارهایش بچسبند.
باید دارای هدایت حرارتی و مقاومت خوردگی خوبی باشند.
باید ارزان باشند.
برای داشتن تمام این ویژگی هااین آلیاژ (بایتها) بایستی:


باید از نظر سختی دارای غیر یکنواختی ساختماتی
باشندیعنی،باید شامل یک زمینه خمیری باشند که ذرات سختی
در انهاجا گرفته است.
به هنگام چرخش
ذرات سخت و مقاوم
سائیدگی،سر محور را نگه میدارند

در حالی که زمینه نرم تر
که بیشتر تحت تآثیر سائیدگی قرار میگیرد شیارهای باریکی تشکیل می دهند که مواد ضد سایش (مثل روغن)،از این شیارها گذشته و محصولات سائیدگی را منتقل میکنند.
ریخته گری بابیت :
بابیت به روشهای مختلف از جمله ؛
 ریخته گری گریز از مرکز(سانتریفیوژ)

 

 


 ثقلی
 و متال اسپری
در ریخته گری سانتریفیوژ بدلیل فشارحاصل از نیروی گریز از مرکز و انجماد جهت دار ،ساختار بابیت از نظر متالورژیکی نسبت به ریخته گری ثقلی یکنواخت تر بوده و خواص مکانیکی بالاتری به همراه خواهد داشت .
جدول فهرست ترکیبات و کاربردهای چند گروه از بایتها که در اتحاد جماهیر شوروی مورد استفاده قرار میگیرند نشان میدهد (بایتهایی برپایه- قلع وسرب ).
گروه ترکیب شیمیایی(درصد) کاربرد ها
Sb Cu Pb SN etc
B83 10-12 5.5-6.5 - بقیه - پوشش دادن یاتاقان های ماشین آلاتی که تحت بارهای سنگین قرار میگیرند.
B16 15-17 1.5-
2 بقیه 15-17 - یاتاقان های موتور اتومبیل
(کلا تحت بارهای متوسط وپایین)
Bk 0.25 - بقیه - 0.6-0.9Na,
0.7-1.1Ca پایه های روی خط راه آهن

 


 بابیتی بر پایه قلع Babbit base Sn

 

 

از بالاترین کیفیت برخوردار است. B83گروه
زمینه نرم ،محلول جامد الفا از انتیموان در قلع است
در حالی که کریستالهای سخت،
فازبتاهستند که محلول جامدی
بر اساس ترکیب شیمیایی دارند .

 

بابيت‌هاي قلع پايه نسبت به بابيت‌هاي سرب پايه‌ داراي مزايايي هستند، از جمله اينكه مقاومت خوردگي آنها بيشتر بوده و در دماي معمولي اندكي سخت‌تر اما اگر دما افزايش يابد اين مزايا از بين مي‌رود پس بهتر است براي ياتاقانهايي كه در دماي بالا كار مي‌كنند از بابيت‌هاي سرب پايه استفاده شود. بابيت‌هاي قلع پايه بهتر از سرب در آستر فولادي جاي مي‌گيرد و اين خاصيت گاهي بسيار مهم مي‌شود.

ارزش بابيت‌هاي قلع پايه بسيار بالاتر از بابيت‌هاي سرب پايه است و بعلاوه تهيه قلع به چند منبع توليد‌كننده در دنيا محدود مي‌شود واين امر، دستيابي به قلع را دچار وقفه مي‌كند.

 بطور كلي قلع يك فلز ارزشمند تلقي مي‌شود و به اين دليل است كه مصرف بابيت‌هاي سرب پايه مرتباً بالا مي‌رود.

بابیتها (  پایه قلع  ،  پایه سرب  )-بعنوان اولین ماده مصرفی یاتاقانها محسوب میشود .

 

مصرف قلع در آلياژهاي بابيت و ورشو در آمريكا از 458/2 تن در سال 1986 (6% كل تقاضا) به 1812 تن در سال 1993 (3% كل تقاضا) كاهش پيدا كرده است با اين وجود در انگلستان ورشو يك تقاضا 1500 تن در سال براي فلز قلع ايجاد كرده است كه معادل 14% كل مصرف قلع مي‌باشد.
در كشورهاي آسيايي جنوب شرقي مانند تايلند به دليل رونق صنعت توريسم و فروش وسايل هنري و دستي كه از آلياژ پيوتر ساخته مي‌شوند، مصرف قلع در پيوتر زياد شده است.

مصرف قلع شركت تايلندي THAI در پيوتر با 5/7% افزايش در سال است. 800 تن در سال 1993 برابر مي‌شود كه هزار تن در سال 2000 برسد.

آلیاژ بابیت نام اصلی آلیاژهای سفید قلع ، آنتیموان و مس است که برای تهیه یاتاقان ماشین آلات به کار می رود، به عنوان مثال،Lg – Sn 90 یک آلیاژ بابیت است که بجز قلع ، 7 درصد آنتیموان و 3 درصد دارد و در برابر ضربه و بار مقاوم است. این آلیاژ خاصیت لغزندگی خوبی دارد. لازم به یادآوری است که امروزه فلزات یاتاقان سربی جایگزین بابیت شده اند .


جدول -  مصرف قلع در آلياژهاي بابيت و فلزات ضد اصطکاک،سالهاي 1994- 1986 در برخي از کشورهاي بر حسب تن

 

بابيت در آستركاري ياتاقان‌ ها به كار مي‌رود و شامل دو گروه آلياژي به شرح زير مي‌باشد:
آلياژهاي قلع با 2 تا 8 درصد و 5 تا 15 درصد آنتيموان
آلياژهاي سرب با 1 تا 10 درصد قلع 10 تا 15 درصد آنتيموان همراه يا بدون مواد اضافي ديگر در جدول زير توليد كننده‌هاي اصلي بابيت آورده شده است.


جدول   -  شرکت هاي توليد کننده آلياژ بابيت در کشورهاي مختلف



مس در آلیاژ:

Cu3Sn مقداری مس به بابیت اضافه میکنند که ترکیب
Cu3Sn را تشکیل میدهد. ترکیب
ابتدا به شکل دندریتهای انشعابیی هستند که به داخل تمام الیاژ Sn-Sbمذاب دویده و
کریستالهای ترکیبCu3Snبر ان ته نشین میشود. علاوه بر این،کریستالهای
تشکیل ذرات سختی در داخل بابیت میدهد که برای کار دستگاه یاتاقان سودمند است. نشان داده میشود. B83 در شکل ساختمان میکروسکوپی بابیتی بر پایه- قلع

در اینجا زمینه تیره تر،زمینه خمیری است که شامل محلول جامد الفا بوده،کریستالهای ستاره ای شکل،ترکیب
هم سخت ترند. SnSbهستند که از کریستالهایCu3Sn
SnSb وCu3Sn *کریستالهای
قسمتهای ظاهری سطح پوشش یاتاقان را که گردش سر محور را تحمل میکنند،تشکیل میدهند.زمینه نرم خمیری محلول جامد الفا در بابیت ، پس از چرخش خودش را با سر محور وفق میدهد.
:B83کاربردبابیت گروه
محتوی مقدار زیادی قلع گران قیمت میباشد
بنابراین فقط برای پوشش دادن یاتاقانهای ماشین الات پرقدرتی مانند توربینهای بخار
توربوپمپها ، توربوشارژها، و بطور کلی مصارف خاص مورد استفاده قرار میگیرد

در سالهای اخیر، قلع در بابیتها اغلب جای خود را به سرب که ارزان تر میباشد، داده است.
.





Babbit base Pb
بابیتهایی بر پایه- سرب که دارای؛
 ضریب اصطکاک بالاتری•
 در عین حال شکننده تر•

زیرا در انها، به جای کریستالهای خمیری الفا، ترکیب یوتکتیک که شکننده تر است، قسمت نرم را تشکیل میدهد.
بابیتی بر پایه سرب:
برپایه سرب - قلع - انتیموان میباشد. B16 بابیت گروه



کاربرد :
B16بابیت
در یاتاقانهای موتورهای مازوتی،
ابزارهای ماشین فلزبری، بادبزنها(پروانه ها)،موتورهای الکتریکی وبرای پوشش دادن یاتاقانهای شاه لوله و پینهای بزرگ موتورهای درون سوز، اتصال میل لنگ موتورهای اتومبیل و تراکتور، یاتاقانهای شعاعی توربینهای بخار، موتور های بخار با راندمان
توربینهای هیدرولیکی، کمپرسورهایی با راندمان
وغیره مورد استفاده قرار میگیرد.
بابیتهای سرب- کلسیم
درزمره ارزانترین الیاژهای یاتاقان است که کاربرد وسیعی در زمینه راه اهن برای پوشش دادن یاتاقانهای واگنهای بارکشی، پیدا کرده اند.


بابیتهای سرب- کلسیم
زمینه اصلی محلول جامد کلسیم در سرب جزءنرم .(تیره رنگ)
Pb3Ca رسوباتی با ترکیب شیمیایی
(ذرات روشنتر) جزء سخت می باشند.
در دیاگرام فازی این آلیاژ، با پائین امدن درجه حرارت قابلیت انحلال کلسیم در سرب کاهش می یابد. بنابراین،بابیتهای سرب کلسیم-سدیم تحت تآثیر سخت گردانی زمانی (سخت گردانی رسوبی) قرار میگیرند.

 

ریخته گری بابیت

 

بابیت به روشهای مختلف از جمله ریخته گری گریز از مرکز(سانتریفیوژ) ثقلی و متال اسپری روی سطوح یاتاقان پوشش داده میشود.

در ریخته گری سانتریفیوژ پوسته یاتاقان حول محور خود با دوری مناسب با قطر (1000 – 100 دور در دقیقه ) به دوران درمی آید و در همین حین بابیت مذاب به داخل پوسته تزریق میشود.

 

بدلیل فشارحاصل از نیروی گریز از مرکز و انجماد جهت دار ،ساختار بابیت از نظر متالورژیکی نسبت یه ریخته گری ثقلی یکنواخت تر بوده و خواص مکانیکی بالاتری به همراه خواهد داشت .

تكنولوژي بابيت
در سال 1939 ایساک بابیت اولین اختراع در زمینه ی  آلیا ژ های فلزي سفید دارای خواص اصطحکاکی که مناسب برای بکارگیری اختراع در یاتاقان ها و بوش ها بود را ثبت نمود .

از آن به بعد تمام آلیاژهای که به این منظور استفاده می شدند علاوه بر آلیاژ یاتاقان (bearing alley) تحت عنوان بابيت به بازار عرضه می شود  .

امروز هر کجا چرخ صنعت می چرخد بابیت به عنوان یک آلیاژ فدا شونده حضوری فعال داشته و مسولیتی  بسیار سنگین در صنعت فولاد سازی ، سیمان ، دفاعی ، پترو شیمی ، نفت ، گاز ، کشتی سازی ، هواپیما سازی ، پالایشگاه ها ، نیروگاه ها ، انرژی اتمی ، سدها ،معادن و ... را عهده دار می باشد.

از آنجایی که تکنولوژی ساخت وباز سازی یاتاقان و بوش های بابیتی به روش سانتر یفیوژ بوده و این تکنولوژی در انحصار چند کشور غربی و امریکا می باشد .

کشورهاي صاحب این تکنولوژی (general metal linerانگلستان) با توجه به تحریم های پی در پی استکباری از در اختيار گذاشتن این تکنولوژی به کشورمان خودداری کرده و عده ای اندک از صنعتگران بر اساس يك سری مشاهدات در کار گاه های کوچک و محقر بدون اطلاعات کافی ا ز نقش بابیت ، یاتاقان و بوش های بابیتی در چرخه ی صنعت کشور به روش سنتی ( استاتیک) با استفاده مجدد از بابیت های کهنه و فرسوده اقدام به باز سازی یاتاقان و بوش های صنایع مختلف کشورمی نمایند در حالی که ذرات ساینده موجود در بابیت های کهنه و فرسوده یاتاقان ها و بو شینگ ها و... را فرا گرفته و خسارات سرسام آوری را در پی خواهد داشت و گاهی اوقات حتی سبب انهدام ناگهانی یاتاقان ها و بوش ها می گردد.

 امروزه در علم شیمی فلزات ، استحکام و مقاومت ، پیشرفت وسیعی کرده و مشابه تکنولوژی از وسعت و پیشرفت زیادی بر خوردار است ،در این راستا شرکت رهشاد کاران سپاهان در برنامه های خود طرح استفاده از روش نوین سانتر یفیوژ بابیت به صورت افقی با استفاده از تجهیزات خاص و پیشرفت توان کیفی و کمی محصولات خود را افزایش داده که در این روش با در نظر گرفتن آیتم های ذیل استاندارد سلامت کار به دست خواهد آمد.

1-   انتخاب آلیاژ

2-    بررسی آلیاژ

3-    ذوب آلیاژ

4- مرحله گدازه

5-
   شرایط اصطحکاکی بسیار خوب

 

در این روش به خاطرنیروی گریز از مرکز بابیت با یک ساختار ریز دانه و یک نواخت به سطح بیس پایه چسبیده و کلیه ی نا خالصی ها به سطح داخلی آمده که در عملیات ماشین کاری حذف می گردد و کیفیت محصول 100% به صورت کامل ضمانت شده می باشد واین امر سبب کاهش بسیاری از هزینه های جانبی نظیر تعویض قطعات ، هزینه نفر ساعت در گیر جهت باز و بسته کردن ، هزینه های ناشی از فرار روغن در اثر سایش زود هنگام بابیت و ... رادر پی خواهد داشت.

مزایای بارز بابیت  به روش سانتریفیوژ   :

1- روش نیرو های گریز از مرکز همزمان با خنک کاری سریع موجب چسبندگی بهتر با بیت شده و بابیت کاری با کیفیت مطلوب انجام خواهد شد .

2- در این فرایند بابیت  ریخته گری شده عاری از هر گونه ناخالصی ها ، گازهای حبس شده ، مک و نقایص دیگر خواهد بود .

3- در مقایسه با روش بابیت کاری با استفاده از اتصالات مکانیکی 0 ایجاد شیار های دم چلچله ای ) که سبب ترک و شکست بابیت خواهد شد این پدیده در روش ریخته گری سانتریفیوژ منتفی خواهد بود .

4- افزایش در اطمینان ازنتایج تست های متالوگرافی P.T   در خصوص چسبند گی بابیت

5- حصول حد اکثر استحکام  چسبند گی و افزایش در صد سطح تماس بابیت  با پوسته که در این روش میزان آن از 98 % به  به 100% خواهد رسید .

6- در این روش بابیت کاری به دلیل مکانیزه بودن فرایند ضمن تولید اقتصادی محصول تمام شده سبب کاهش خطاهای اپراتوری در انجام فرایند شده و قطعات ساخته شده از یکنواختی  و کیفیت بهتری برخوردار می باشند  .

7- به دلیل چسبنده گی بهتر بابیت به پوسته ی حرارت محیط بابیت به قطعات جانبی انتقال یافته و از افزایش دمای بابیت جلوگیری می شود .

8- عدم تغییر شکل پوسته ( دفورمگی ) خارجی به علت یکنواخت سرد و گرم شدن قطعه

9- سختی بالاتر بابیت نسبت به روش استاتیک

10- برای شناسایی نوع و ترکیب بابیت می توان از دستگاه کوانتومتری با پایه قلع و یا استفاده از روش آزمایشی شیمیتربرای آنالیز بابیت استفاده کرد .

11- جهت حصول از چسبندگی 100% بابیت می توان از روش التراسونیک برای تست چسبندگی و یا روش P.Tجهت لبه ی یاتاقان استفاده نمود با استفاده از دستگاه سختی سنج بابیت را بر حسب برنیل به دست آورد .

 

 

نكته مهم و حائز اهميت :

بابيت ريزي به روش سانتريفيوژ بر روي base  چدني و فولادي و برنزي صورت مي  گيرد .

آلياژ بابيت بر اساس استاندارد ASTM B23   انتخاب و ريخته گري مي شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

برخي از شركت هاي سازنده ياتاقان هاي بابيتي

 

1- بابیت ریزی یاتاقان های توربین گازی و بخار شرکت مپنا ( توگا )
2-
  بابیت ریزی یاتاقان های ژنراتور شرکت مپنا ( پارس ژنراتور )
3-
  بابیت ریزی یاتاقان های نیروگاه تبریز
4-
  بابیت ریزی یاتاقان های نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان
5-
  بابیت ریزی یاتاقان های دستگاه اور اسپید تعمیرات نیروگاهی ایران
6-
  بابیت ریزی یاتاقان های نیروگاه بخار طرشت
7-
  بابیت ریزی یاتاقان های نیروگاه پتروشیمی بندر امام
8- بازسازی یاتاقان های نیروگاه شهید رجایی
9- بازسازی یاتاقان های نیروگاه کیش
10-
  بابیت ریزی یاتاقان های نیروگاه گازی کرمان
11-
  بابیت ریزی یاتاقان های نیروگاه شیراز
12-
  بابیت ریزی یاتاقان های نیروگاه بندرعباس
13-
  بابیت ریزی یاتاقان های شرکت نفت
14-
  بابیت ریزی یاتاقان های کارخانه چوب و کاغذ کهریزک
15-
  بابیت ریزی یاتاقان های کارخانه چوب و کاغذ رشت
16-
  بابیت ریزی یاتاقان های شرکت فولاد گیلان و سمنان
17-
  بابیت ریزی یاتاقان های شرکت نورد قطعات فولادی
18-
  بابیت ریزی یاتاقان های کارخانه قند قزوین و کرج و اصفهان و کرمان و شازند و ورامین و اقلید
19-
  بابیت ریزی یاتاقان های سیمان آبیک و تهران و درود
20-
  بابیت ریزی یاتاقان های تراکشن موتور راه آهن ها
21-
  بابیت ریزی یاتاقان های نیروگاه دماوند
22-
  بابیت ریزی یاتاقان های نیروگاه نکاء